KE'TIDAK PEDULISME' vs 'AMANAHMU'

KE'TIDAK PEDULISME' vs 'AMANAHMU'
Barah Individualistik, Bahana Ke'tidak pedulisme'
“Arrghh..ada aku kesah??”
“Lantaklah korang!!”
“Kubur lain-lain!”
“Tak nak la jaga tepi kain orang..”
“Peduli apa aku..”
Seringkali singgah di pendengaran kita ungkapan sebegini di kalangan masyarakat. Kata-kata yang berbaur ke’aku’an yang mengheret kepada sikap ke’tidak pedulisme’. Sikap ini berlegar di setiap peringkat umur, dari beberapa komuniti kecil yang bermula dari rumah, jiran, kampung sehingga menular ke setiap daerah, negeri dan seluruh penjuru dunia. Semuanya menjadi pandemik dalam kehidupan.
Usah terbang tinggi menilai masyarakat di Malaysia, lihat sahaja di persekitaran kita, kelompok yang dikatakan bakal pewaris anbiya’ hari ini pun dilihat semakin menerima pakai idea dan sikap ini. Masing-masing lebih ber’nafsu’ pada diri sendiri, manusia sekeliling dipandang sepi. Memecut laju marathon kehidupan, malah bangga meninggalkan teman yang jauh di belakang. Tanpa sedar, kita seperti memberi isyarat thumb’s up kepada philosopher barat yang menekankan bahawa sifat mementingkan diri sendiri ini adalah satu sifat terpuji!
Labels: 0 comments | Links to this post | edit post
Reactions: 
..sapE yG rasA dirinyA aDalah lElaki..mEsti bAcE!!..

Ujar lelaki, wanita itu lemah
Ujar wanita, mereka adalah lembut
Antara lemah dan lembut.....besar perbezaannya
Namun ada yang tidak rela mengakuinya

Telah ditakdirkan ...kerana lembut wanita
Tidak gemar perbalahan..kecuali jika terpaksa
Lalu wanita pun diam
Diam seolah-olah menerima...

Dalam diam, wanita gigih melaksanakan kewajipan
Dalam diam ,wanita terus terusan bekerja

nak bace lagi??


Labels: 0 comments | Links to this post | edit post
Reactions: 
..Liberal,SIS,dan Tajdid..

Dipetik dari Laman Rasmi PPMS
Ditulis oleh Ukhti Nurlina(Siswazah Mujamma' Fatah Islami,Damsyik)



Sudah agak lama ingin berkongsi apa yang  terpendam selama ini di benak. Kira-kira orang lain juga mungkin punya perasaan yang sama namun mungkin mereka masih ‘tidak bertemu’ ruang untuk menyampaikan. Saya memulakan kali ini selepas satu desakan daripada dalam yang mendorong untuk saya menyatakan. Bicara dalam kerangka hedonisme. 
nak bace lagi??

Labels: 0 comments | Links to this post | edit post
Reactions: 
..dLm sAmaR kutEmui jAwapAn..
Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakaatuh..
Selamat bersua kembali..dah agak lama rasanya jemariku x menari atas keybord ni..bkn kerana keletihan tapi idea dan fikrah agak gersang utk dikongsi bersama teman2..biarlah blog ni bersawang dulu nanti pandai2lah dibersihkan..biar sepi tanpa bicara..sepi dan terus sepi..
Sepi pun sepi jgk..jgn jadi mcm mayat hidup sudahla..sebenarnya utk kali ni saya nak kongsi sedikit permasalahan yang membelenggu dan bertakung di benakku.. 

nak bace lagi??


Labels: 0 comments | Links to this post | edit post
Reactions: 
..AQASYAH..SATU ANUGERAH..


KEHIDUPAN..mmg x boleh dijangkakan.. x pnh aku jangkakan kehadiran dia dlm hidupku..Kehadiran insan yang cukup istimewa..Dia adalah anugerah dan hadiah dari Allah utk kami seisi keluarga..Ape x nye,syurga dah dijanjikan utknya..dan aku punya adik yg telahpun terselamat dari fitnah dunia..Semoga dia menjadi seorang anak yang memimpin tangan abi dan umiku menuju ke gerbang syurga..Ameen!!
Hari ini,aqasyah masih lagi x mengerti ttg dunia..esok dan buat selamanya..biarlah..biar dia kurang mendapat perhatian di dunia..asal di akhirat dia bahagia..kita yang se mpurna x dijanjikan apa2 yg istimewa sepertinya..penghujung hidup kita masih lagi belum pasti..beruntungnya aqasyah!!

Dalam ramai2 adik yang aku ada..dia yang paling aku sayang..bkn bererti aku x adil dlm membahagikan kasih sayangku..tapi dah menjadi lumrah..kdg2 kita lebih menyayangi si dia dari si dia..yang paling best,aqasyah adalah penghibur bagiku..bila aku marah,sakit hati kat seseorang,sedih..hadiah dari Allah ini menjadi tempat utk aku lupakan segalanya..mengajar aku utk sabar..sabar dan terus bersabar..Alhamdulillah!!
Terkadang tu memanglah..aku x nafikan dia mmg nakal..kdg2 pnh jgk rasa nk marah kat qasyah..lbih2 lagi bila dia ganggu saat lenaku..hisy!mmg kacau..!!geramnya x terkira bila dia bt hal..degil yang teramat..tapi bila difikir2..dia x dikurniakan sebuah akal yang sempurna mcm kita..dan kerana itulah dia x mampu berfikir dgn baik..marahku terus reda..marahku pd qasyah x pnh lama kerana dia insan istimewa..
Umi selalu pesan,adik qasyah jgn terlalu dimanjakan dan jgn selalu dimarahi..sederhana dlm melayan kerenahnya..pesanan yang aku perlu hadamkan dlm minda dan ingatanku..x terbayang rasanya bila tiba saat utk aku melangkah ke Syria..mesti aku terbayangkan wajah qasyah dgn flying kissnye..qasyah yang selalu igtkan kami utk bacakan doa sblm makan..qasyah dgn lagu three bears..he’s so cute!!
Tiada ape yang aku harapkan dari aqasyah..cukuplah sekadar membawa keceriaan utk kami sekeluarga..membawa bahagia yang bakal kunjung tiba..we love u so much!!syukur padaMu Ya Rabb krn menganugerahkan kami insan yang bernama aqasyah khusyairi..sekian utk kali ini..
“zahir kau lihat bkn segala2..bibir tersenyum menutup jiwa yang luka”




Labels: 0 comments | Links to this post | edit post
Reactions: 
..SISTEM EKONOMI ISLAM..
SISTEM EKONOMI ISLAM
Dari Wikipedia Bahasa Melayu,Ensiklopedia Bebas




Dengan melakukan istiqra` terhadap hukum-hukum syara' yang menyangkut masalah ekonomi, akan dapat disimpulkan bahawa Sistem Ekonomi (an-nizham al-iqtishadi) dalam Islam mencakup pembahasan yang menjelaskan asas-asas yang membangun sistem ekonomi Islam terdiri dari atas tiga asas :
• bagaimana cara memperoleh kepemilikan harta kekayaan (al-milkiyah)?
• bagaimana pengelolaan kepemilikan harta kekayaan yang telah dimiliki (tasharruf fil milkiyah)?
• bagaimana cara edaran kekayaan tersebut di tengah-tengah masyarakat (tauzi'ul tsarwah bayna an-naas)?


Labels: 0 comments | Links to this post | edit post
Reactions: 
  • ..Ab0ut mE..

    My photo
    Anak kelahiran Terengganu Darul Iman.. sekarang berumur 20 tahun.. masih menuntut di Mujamma' Fatah Islami,Damascus,Syria.. berada di Tahun 2 Syu'bah Syariah Islamiah.. mendapat pendidikan awal di: PASTI Kg Bukit Tumbuh(1994) PASTI Kg Hiliran(1995) Darul Taqwa(1996-2000) Maahad Darul Quran(2001-2007)... "biar susah menanggung lara...asal iman meresap dijiwa..redhaNya seiring setia bersama.."

    ..kALam mULia..

    ..kALaM hiKmAh..

    "Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat
    berteduh..
    Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya
    layak dibuat kayu api.."

    "Wanita yang bijaksana
    mampu mengubah sahara yang gersang
    menjadi taman yang segar menghijau.."


    "Mengatakan diri adalah lemah
    sebelum benar2 terbukti lemah
    adalah
    kelemahan anda yang paling LEMAH.."

    "The important things in life is
    not what happened to you
    in the past..
    but what is going to you
    in the future.."

    ..hAraKaHdaiLy.nEt..

    ..diD y0u know??..

    "...sejarah Internet bermula rentetan daripada perlumbaan senjata di antara Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet?"

    "...orang Kurdish merupakan satu-satunya bangsa yang tidak memiliki negara bangsa mereka sendiri?"

    ..MahA mELihAt..

    seiring waktu berlalu..
    tangis tawa di nafasku..
    hitam putih di hidupku..
    jalani takdirku..

    tiada satu tersembunyi..
    tiada satu yang terlupa..
    segala apa yang terjadi..
    Engkaulah saksinya..

    Kau yang Maha Melihat..
    Kau yang Maha Melihat..
    Kau yang Maha Pemaaf..
    PadaMu hati bertobat..

    Kau yang Maha Pengasih..
    Kau yang Maha Penyayang..
    Kau yang Maha Pelindung..
    PadaMu semua bertekun..

    yang dicinta kan pergi..
    yang didamba kan hilang..
    hidup kan terus berjalan..
    meski penuh dengan tangisan..

    andai bisa ku mengulang..
    waktu hilang dan terbuang..
    andai bisa ku kembali..
    hapus semua pedih..

    andai mungkin aku bisa..
    kembali ulang segalanya..
    tapi hidup takkan bisa..
    meski dengan air mata..

    ..viSit0rs..

  • ..tHe timE..

    ..caLeNdaR..

    ..cHat wiF rEx_m0cHa..


    ShoutMix chat widget

    ..All i waNt iS t0 bE witH y0u..

    You came to me in that hour of need..
    When I was so lost, so lonely..
    You came to me, took my breath away..
    Showed me the right way, the way to lead..

    You filled my heart with love..
    Showed me the light above..
    Now all I want is to be with you..

    You are my one true love..
    Taught me to never judge..
    Now all I want is to be with you..

    ALLAHUMA! Sallu 'ala Sayideena Mustafa..
    'Alaa Habeebika Nabieeka Mustafa..

    You came to me in a time of despair..
    I called on you, you were there..
    Without you what would my life mean?..
    To not know the unseen, the worlds between..

    For you I'd sacrifice..
    For you I'd give my life..
    Anything, just to be with you..

    I feel so lost at times..
    By all the hurt and lies..
    Now all I want is to be with you..

    Showed right from wrong..
    Taught me to be strong..
    Need you more than ever..
    Ya Rasul ALLAH..

    You came to me..
    In that hour of need..
    Need you more than ever..
    Ya Rasul ALLAH..

    You filled my heart with love..
    Showed me the light above..
    Now all I want is to be with you..

    You are my one true love..
    Taught me to never judge..
    Now all I want is to be with you..

    ..LaBeLs..

    ..iLuvislam.com..

    iluvislam

    ..halaqah.net..